Homepage banner

Veilig en doelgericht werken door slimme informatiedistributie

Stichting Inlichtingenbureau is in 2001 ontstaan als informatieknooppunt voor gemeenten. Met onze diensten en producten bieden wij gemeenten een waarborg voor een veilige en doelgerichte wijze van gegevensuitwisseling. 

Lees meer over Stichting Inlichtingenbureau

Leer ons kennen

Onze beleidsterreinen

Het inlichtingenbureau verleent diensten op vijf verschillende beleidsterreinen: Werk en inkomen, Onderwijs, Belastingen, Wmo en Jeugdzorg en Schuldhulpverlening. Hieronder vindt u meer informatie over deze beleidsterreinen en de bijbehorende diensten.

Zoeken

Projecten en Ontwikkeling

Naast de bestaande diensten binnen de verschillende beleidsterreinen besteedt het Inlichtingenbureau veel aandacht aan nieuwe ontwikkelingen en projecten van algemener aard.

Meer informatie

Privacy en Veiligheid

Privacy staat hoog in het vaandel bij het Inlichtingenbureau. Het IB doet dan ook haar uiterste best om haar diensten volledig te laten voldoen aan alle wettelijk gestelde veiligheids- en privacyeisen.

Meer informatie

Actueel

Nieuwe bewaartermijn Bijzondere Bijstand & Bijstandsdebiteuren

Van 15 naar 3 maanden

Op dit moment worden de bestanden van de informatiediensten Bijzondere Bijstand en Bijstandsdebiteuren 15 maanden bewaard door het IB. Om de privacyrisico’s zoveel mogelijk te beperken, dienen de bewaartermijnen van organisaties echter zo kort mogelijk te zijn. Aangezien de huidige termijn niet goed kan worden onderbouwd, wordt naar aanleiding van een Privacy Impact Assessment (PIA) per 1 september 2021 de maatregel om de bewaartermijnen te verlagen van 15 naar 3 maanden doorgevoerd. Vanaf dit moment worden de bestanden ouder dan 3 maanden geschoond.

Wat betekent dit voor u?

Vanaf 1 september 2021 moeten rapporten binnen 3 maanden worden opgehaald van het klantportaal Werk en Inkomen. Na de termijn van 3 maanden zullen zowel de aanleverbestanden als de rapportages verwijderd worden (NB. Daardoor kunnen wij bij eventuele incidenten de aanlevering langer dan 3 maanden geleden ook niet meer inzien).

Sla bestanden binnen uw eigen organisatie op

Wij adviseren u -indien gewenst- om vóór 1 september 2021 bestanden die de termijn van 3 maanden overschrijden op te slaan binnen uw eigen organisatie. Na 1 september kunt u in het portaal enkel nog de bestanden zien die maximaal 3 maanden oud zijn.