Homepage banner

Veilig en doelgericht werken door slimme informatiedistributie

Stichting Inlichtingenbureau is in 2001 ontstaan als informatieknooppunt voor gemeenten. Met onze diensten en producten bieden wij gemeenten een waarborg voor een veilige en doelgerichte wijze van gegevensuitwisseling. 

Lees meer over Stichting Inlichtingenbureau

Leer ons kennen

Onze beleidsterreinen

Het inlichtingenbureau verleent diensten op vijf verschillende beleidsterreinen: Werk en inkomen, Onderwijs, Belastingen, Wmo en Jeugdzorg en Schuldhulpverlening. Hieronder vindt u meer informatie over deze beleidsterreinen en de bijbehorende diensten.

Zoeken

Projecten en Ontwikkeling

Naast de bestaande diensten binnen de verschillende beleidsterreinen besteedt het Inlichtingenbureau veel aandacht aan nieuwe ontwikkelingen en projecten van algemener aard.

Meer informatie

Privacy en Veiligheid

Privacy staat hoog in het vaandel bij het Inlichtingenbureau. Het IB doet dan ook haar uiterste best om haar diensten volledig te laten voldoen aan alle wettelijk gestelde veiligheids- en privacyeisen.

Meer informatie

Actueel

Meld u aan l compensatieregeling alleenverdieners

Door een ongunstige combinatie van fiscale regels, toeslagen en sociale zekerheidsregelingen kan een specifieke groep huishoudens een lager besteedbaar inkomen hebben dan huishoudens die uitsluitend afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering en toeslagen. Dit staat bekend als de alleenverdienersproblematiek. Gemeenten worden aangemoedigd om deze huishoudens te ondersteunen.

Hoe werkt het?

Op basis van het nieuwe artikel 78gg Participatiewet brengt de Belastingdienst vanaf 2025 jaarlijks in kaart welke inwoners vanwege de alleenverdienersproblematiek in aanmerking komen voor de
‘Tegemoetkoming alleenverdienersproblematiek’. Deze informatie kan uw gemeente via het Inlichtingenbureau ontvangen.

De aansluit- en verwerkersovereenkomst die gemeenten destijds met het Inlichtingenbureau hebben gesloten, kan niet langer worden gebruikt vanwege een verschil in juridische grondslag voor de nieuwe gegevenslevering. De levering van gegevens, zoals bepaald in artikel 78gg lid 5 van de Participatiewet, valt vanaf 1 januari 2025 onder de wettelijke ‘SUWI/Participatiewet’ taakstelling van het Inlichtingenbureau. Hierdoor is het noodzakelijk dat gemeenten zich opnieuw aanmelden voor de Informatiedienst. Dit kan eenvoudig door het Mutatieformulier ‘Informatiediensten Wet SUWI/Participatiewet’ in te vullen en te ondertekenen (zie hieronder voor meer informatie).

Wat moet u doen?

  • Vul het mutatieformulier in en stuur dit, ondertekend, naar klantsupport@inlichtingenbureau.nl
  • Let op: Als wij het formulier vóór 31 december 2024 ontvangen, dan kunt u medio januari het bestand alleenverdienerslijst downloaden via het gebruikersportaal. Levert u het formulier pas in de loop van januari aan, dan kunt u het bestand in februari downloaden op onze portaalomgeving. NB: de uiterlijke aanleverdatum van het mutatieformulier is 31 januari 2025

Niet de juiste contactpersoon?

Als u deze e-mail onterecht hebt ontvangen, verzoeken wij u vriendelijk deze door te sturen naar de verantwoordelijke collega binnen uw gemeente voor de alleenverdienersproblematiek.

Contact en informatie

Heeft u vragen of behoefte aan meer informatie? Neem gerust contact op met onze Servicedesk via:

 

Voor achtergrondinformatie over de alleenverdienersproblematiek verwijzen wij u graag naar de website van de VNG. Wilt u de VNG nieuwsbrief Alleenverdienersproblematiek ontvangen?  Meld u dan hier aan. Raadpleeg de website van het Inlichtingenbureau voor achtergrondinformatie over de werking van de dienst.