Actueel

Inwoners van gemeente Waalwijk sneller toegang tot schuldhulpverlening dankzij de Centrale Rekenvoorziening

Inwoners van gemeente Waalwijk sneller toegang tot schuldhulpverlening dankzij de Centrale Rekenvoorziening

Na de wetswijziging van 1 januari 2021 in de gemeentelijke Schuldhulpverlening (Wgs) zijn er een aantal zaken voor gemeenten veranderd. Zo dient iedere gemeente de beslagvrije voet in acht te nemen bij het opstellen van het plan van aanpak voor de schuldenaar. Het bepalen van de beslagvrije voet was voor gemeente Waalwijk regelmatig een tijdrovend proces. Sinds juni 2021 maakt de gemeente gebruik van de Centrale Rekenvoorziening voor schuldhulpverlening van het Inlichtingenbureau. Dankzij de dienstverlening van het Inlichtingenbureau kunnen inwoners in Waalwijk sneller toegang krijgen tot het Schuldhulpverleningstraject.

De inwoner staat centraal

Samantha Verwolf, kwaliteitsmedewerker schuldhulpverlening bij de gemeente Waalwijk, is verantwoordelijk voor implementatie van de nieuwe wetgeving. Samantha legt uit dat de gemeente Waalwijk altijd eerst zelf het gesprek voert met de inwoner. “Als er sprake van problematische schulden, wordt er een gesprek ingepland met de inwoner bij één van onze uitvoerders. Tijdens het eerste gesprek stellen we de problematiek vast en beoordelen we of er complicaties zijn die een schuldhulpverlening in de weg staan. Zo niet, dan krijgt iemand toegang tot de schuldhulpverlening. Wij stellen zelf het plan van aanpak op en geven daarnaast ook de toelatingsbeschikking af. Na het eerste gesprek moet een toelatingsbeschikking en een plan van aanpak afgegeven worden binnen acht weken en op dit moment halen we dit ruimschoots.”

Samenwerking ten behoeve van de inwoner

Om de inwoner zo goed mogelijk te kunnen bedienen en het schuldhulpverleningstraject succesvol uit te kunnen voeren, werkt de gemeente Waalwijk samen met verschillende partners en organisaties. Samantha: “Voor particuliere hulpvragen hebben we een samenwerking met de Kredietbank. Zij voeren het budgetbeheer en de schuldhulpverlening uit. Met ondernemers hebben wij een samenwerking met Zuidweg en Partners, die de ondernemers ondersteunen gedurende het traject. Wij zijn vervolgens de regiehouder. Dit betekent dat wij naast toezicht houden ook periodiek een terugkoppeling ontvangen. Hierdoor kunnen we het traject beter volgen. Wanneer het traject is afgerond geven wij wederom een beschikking af en gaat de preventiecoach met de inwoner in gesprek om deze situatie in de toekomst te voorkomen.”

Tijdbesparing

Gerard van Groeningen, senior regisseur schuldhulpverlening bij de Gemeente Waalwijk, staat dicht bij de uitvoering van de nieuwe wetgeving. Dankzij de dienstverlening van het Inlichtingenbureau worden inwoners nu sneller geholpen. “Om de beslagvrije voet te kunnen bepalen moesten inwoners voorheen altijd zelf  alle informatie bij ons aanleveren. Als wij dan een vermoeden hadden dat de beslagvrije voet niet correct was, adviseerden wij de inwoner deze opnieuw te laten berekenen bij de beslaglegger. Een proces waar veel tijd overheen ging. Nu we gebruik maken van de Centrale Rekenvoorziening van het Inlichtingenbureau kunnen wij zelf de beslagvrije voet berekenen en vervolgens opnemen in het plan van aanpak. Hierdoor wordt de inwoner sneller geholpen.”

“De meerwaarde van de Centrale Rekenvoorziening zit hem in het gemak”

Voorheen werd de Beslagvrije voet handmatig berekend, een traag en foutgevoelig proces. Dankzij de centrale rekenvoorziening wordt de beslagvrije voet automatisch berekend. Samantha: “De meerwaarde van de rekenvoorziening zit hem in het gemak. Het gaat supersnel omdat alles automatisch wordt ingevuld. Hierdoor hoeven wij niet meer handmatig de berekeningen te doen. Bovendien kunnen we het PDF bestand met de beslagvrije gegevens gelijk downloaden en toevoegen aan het plan van aanpak.”

Alleen gegevens opvragen indien noodzakelijk

De gemeente Waalwijk gaat te allen tijde secuur te werk bij het opvragen van gegevens. Samantha: “Wij maken alleen gebruik van de dienstverlening op het moment dat er een schuldhulpverleningshulpvraag ligt. Komt een inwoner voor een informatief gesprek, dan bevragen wij de rekenvoorziening niet. Pas als we er een schuldhulpverleningshulpvraag ligt gaan we ermee aan de slag.”

Meer weten over de dienstverlening van het Inlichtingenbureau?

Benieuwd wat wij nog meer doen om het werk voor gemeenten en burgers makkelijker te maken op het gebied van schuldhulpverlening? Kijk voor meer informatie op www.inlichtingenbureau.nl