Werken met Wlz signalen: kijk naar het grote plaatje

Gedurende de looptijd van een Wmo-voorziening kan de persoonlijke situatie van een client veranderen en een Wlz-indicatie worden gesteld. In zo’n situatie moet de Wmo-voorziening worden gestopt om te voorkomen dat er een dubbele verstrekking of financiering is (vanuit de gemeente en het Zorgkantoor). Met de Wlz signalen is het voor gemeenten mogelijk een actief signaal te ontvangen wanneer een Wmo-client ook een Wlz indicatie heeft. Hiermee worden dubbele verstrekkingen en onterechte uitbetalingen teruggedrongen.

Gemeentelijke processen verbeteren

Maar hoe zet je de Wlz signalen nu in om de processen binnen een gemeente te verbeteren? Het komt vaak voor dat gemeenten na het ontvangen van een Wlz signaal een Wmo-voorziening zonder pardon stopzetten door middel van een 301 stopbericht. Dat kan natuurlijk, daar zijn de signalen voor bedoeld, maar volgens Annemiek Meijburg, beleidsregisseur bij de gemeente Amersfoort, is het belangrijk om de Wlz signalen in een breder perspectief te plaatsen. Op die manier stroomlijn je de processen binnen de gemeente namelijk direct. Dat kan in het begin flink wat werk zijn, maar daar pluk je later zeker de vruchten van. 

Annemiek is enige tijd geleden diep in de Wlz signalen gedoken en heeft voor gemeente Amersfoort een strak proces ingericht waarmee zij samenloop tussen Wmo en Wlz nauw in de gaten houden. “Het was in het begin flink wat werk, maar uiteindelijk vermindert dat werk en hebben we nu nog een maar beperkt aantal cliënten met een (onterechte) Wmo verstrekking omdat zij ook een WLZ indicatie hebben. Dat is veel makkelijker te onderhouden.’’ 

Annemiek: “Wij sturen niet zomaar een stopbericht wanneer er samenloop geconstateerd wordt. Een zorgaanbieder is vaak net als wij (nog) niet op de hoogte van het feit dat Wmo-zorg overgegaan is naar zorg uit de Wlz, juist daarom nemen we altijd contact op met zorgaanbieders en krijgen zij de tijd om het in overleg met de client netjes af te sluiten en indien noodzakelijk over te dragen.” Juist over de samenwerking met de zorgaanbieders is Annemiek nu erg tevreden: “Ja, dat werkt erg prettig. De zorgaanbieder weet waar hij aan toe is en wij ook. Duurt de afwikkeling bij de zorgaanbieder te lang dan beëindigen we natuurlijk wel alsnog zelf, maar eigenlijk gaat het zo altijd goed.”

Niet enkel kostenbesparend maar ook meer inzicht

Door het proces omtrent de Wlz signalen strak in te richten kan een gemeente kosten besparen. Maar daar moeten gemeenten zich niet op verkijken geeft Annemiek aan: “Het is echt niet zo dat je direct honderdduizenden euro’s bespaart door het juist inzetten van de Wlz signalen, maar er kleven meer voordelen aan goed gebruik van de signalen. Je krijgt namelijk beter inzicht in hoe je financiële stromen lopen en waar je eventueel je budget nog wat kunt bijschaven. Daarnaast is het prettig om goed om te gaan met zowel de inwoners binnen de gemeente als ook de zorgaanbieders waar je mee te maken hebt. Je moet het dus echt in een breder perspectief zien dan enkel die kostenbesparing.”

Juist om deze reden organiseert het Inlichtingenbureau samen met Annemiek een tweetal workshops waarbij best practices omtrent de Wlz signalen worden uitgewisseld en gemeenten met elkaar in gesprek kunnen gaan over hoe de Wlz signalen nu het best kunnen worden ingezet: “Er zijn veel onderwerpen binnen gemeenten waar je echt winst op kan behalen, vooral ook binnen de zorg. Maar het kost tijd en mankracht en inhoudelijke kennis om dingen goed in te regelen. Onderling informatie uitwisselen met andere gemeenten kan daar mijns inziens zeker bij helpen. Je hoeft niet steeds zelf het wiel uit te vinden.”

 

Wilt u meer weten over het inzetten van de Wlz signalen? Schrijft u zich dan zeker in voor de workshop 'Omgaan met Wlz signalen' op 5 oktober. Heeft u specifieke vragen voor Annemiek? U kunt haar bereiken via MMA.Meijburg@amersfoort.nl.