Verslag Regiobijeenkomst Rechtmatigheidscontrole
Op dinsdag 13 september vond de regiobijeenkomst rechtmatigheidscontrole plaats. Ondanks de eerder aangekondigde treinstakingen, werd er toch een akkoord bereikt met de NS en kon de bijeenkomst alsnog doorgaan. Erg fijn, want dit leverde meer deelnemers op dan in eerste instantie gedacht. 45 bezoekers uit verschillende windstreken hebben zowel de informatiebijeenkomst ’s ochtends als de interactieve kennissessie ’s middags bijgewoond
Informatiesessie
Vanwege corona hebben gemeenten minder tot geen fysieke bijeenkomsten bijgewoond. Onze accountmanager Alex Tamminga startte daarom eerst met een algemene introductie over het IB, waarbij gemeenten uitleg kregen over de meerwaarde van het Inlichtingenbureau. Er werd kort teruggeblikt op de aandacht die het Inlichtingenbureau onlangs kreeg in de media, waarbij gemeenten konden reageren op hoe zij het Inlichtingenbureau zagen. Gelukkig zijn de reacties positief en zien gemeenten ook in dat een centraal informatieknooppunt niet alleen efficiënter is, maar ook een stuk veiliger dan een situatie waarin alle 345 gemeenten afzonderlijk informatie uitwisselen met bronpartijen.
Interactieve kennissessie
De afgelopen periode zijn we meer en meer bezig om te bepalen hoe we ervaringen van zowel gemeenten als burgers kunnen ophalen, om onze dienstverlening beter aan te laten sluiten op bestaande en toekomstige behoeften. In een eerder stadium hebben we enkele gemeenten al gevraagd welke informatie zij bijvoorbeeld missen in de bestaande dienst rechtmatigheid. De ontvangen terugkoppeling werd met aanwezige gemeenten gedeeld, waarna de groep aanwezigen werd opgesplitst om onder begeleiding van onze business analist en productmanager met elkaar in gesprek te gaan over ontbrekende informatie. De uitkomsten zijn voor het IB waardevol. Zo lieten gemeenten weten het handig te vinden om nieuwe bronnen -zoals de KvK- aan te sluiten, om een nauwkeuriger beeld te krijgen van de situatie van de burger. Daarnaast zijn er wensen om gegevens in de toekomst ook voor burgers inzichtelijk te maken en staat het automatisch verrekenen van inkomsten vanuit de bijstand hoog op het wensenlijstje van gemeenten. Met dit laatst genoemde is het Inlichtingenbureau al druk bezig. Samen met de gemeente Amsterdam wordt het automatisch verrekening van inkomsten (OIB) vanuit de bijstand onderzocht. Uit de pilotresultaten blijkt dat er minder fouten worden gemaakt in de berekening. Dit heeft tot gevolg dat er minder terugvorderingen ontstaan, waardoor ook financiële problemen -wegens die terugvorderingen- kunnen worden voorkomen. Daarnaast hoeft de bijstandsgerechtigde geen salaris specificatie meer in te leveren bij de gemeente. We houden gemeenten op de hoogte houden over de vorderingen van dit traject. Naast de gedeelde ervaringen in groepen gaf Jan-Thijs Buijs, gemeenten Leiden, aan hoe zij in het werkproces omgaan met de signalen van het Inlichtingenbureau. Een waardevolle ervaring om eens met elkaar van gedachten te wisselen en eveneens fijn om elkaar weer eens in real-life te treffen, na een lange periode dat dit niet heeft gekund.
Webinar Rechtmatigheidscontrole op 27 okotber
Wij kijken uit naar een volgende regiobijeenkomst, maar begrijpen ook dat het agenda technisch niet altijd mogelijk is om een volledige dag vrij te reserveren. Indien u interesse heeft in de dienstverlening rechtmatigheidscontrole kunt u ook ons webinar bijwonen op donderdag 27 oktober van 10.00 uur tot 11.30 uur. Klik >>HIER<< om u aan te melden. U ontvangt dan uiterlijk 25 oktober een link naar de Teamsomgeving van het webinar.
Presentatie Regiobijeenkomst IB
Alle onderwerpen vindt u terug in de presentatie. Het getoonde bedrijfsfilmpje, waarin wordt uitgelegd wat het Inlichtingenbureau exact doet om gemeenten en burgers te ondersteunen bekijkt u op onze website. (Scroll hiervoor iets naar beneden).