Overstap Transactiestandaard4.0 eind Q1 2022

In eerdere berichten hebben wij u laten weten dat er binnen de keten van Werk & Inkomen (de SUWI-keten) verbetermaatregelen nodig zijn om de uitwisseling van gegevens naar een hoger veiligheidsniveau te brengen. Al deze verbetermaatregelen zijn vastgelegd in de SuwiML Transactiestandaard 4.0.

Overstap Transactiestandaard4.0 eind Q1

Veel gemeenten en softwareleveranciers zijn in een vergevorderd stadium van het implementatietraject. Dit is goed nieuws! Vanwege de complexiteit die gepaard gaat met de overstap, zijn er ook nog gemeenten die de applicatie nog niet hebben aangepast op basis van de richtlijnen in de SuwiML Transactiestandaard4.0. Om deze groep meer tijd te geven, heeft de SUWI-keten besloten om nog tot eind Q1 2022 ondersteuning te bieden aan de gegevensuitwisseling via de huidige Transactiestandaard3.1. Het Inlichtingenbureau gaat ervan uit dat eind Q1 alle gemeenten zijn overgestapt op Transactiestandaard4.0 en zal vanaf dat moment Transactiestandaard3.1 uitfaseren.

Heeft uw gemeente nog geen voorbereidingen getroffen voor de overstap op Transactiestandaard4.0? Zorg dan dat u hier zo spoedig mogelijk mee start om de gegevensuitwisseling via DKD in de toekomst te kunnen blijven waarborgen. 

Wat moet ik doen?

In het draaiboek TS4.0 (beschikbaar op aanvraag via de Servicedesk) behandelen wij onderstaande onderwerpen die voor de overgang op Transactiestandaard 4.0 voor softwareleveranciers en gemeenten noodzakelijk zijn:

  • De aanvraag van (sub)- Organisatie Identificatienummer (OIN) –raadpleeg ook de werkinstructie aanvraag (sub)OIN;
  • Digikoppeling WUS functionaliteiten; signing en adressing (Aanvraag PKI overheidscertificaten);
  • Het Inregelen van TLS tweezijdig;
  • Het aanpassen van de berichtversies.

Maakt u als gemeente of leverancier gebruik van Gemnet? Vul dan het Gemnet toestemmingsformulier in zodat u geautoriseerd bent om gebruik te maken van onze dienstverlening.

Contact

Heeft u naar aanleiding van bovenstaande informatie vragen? Neem dan contact op met de Servicedesk van het Inlichtingenbureau via telefoon 0800 222 11 22 of stuur een e-mail naar servicedesk@inlichtingenbureau.nl