Help mee onze dienst rechtmatigheid te verbeteren
De informatiedienst Rechtmatigheidscontrole vindt zijn oorsprong in 2001, gelijktijdig met de oprichting van het Inlichtingenbureau. Door de jaren heen is de dienst verder uitgebreid en zijn gegevens en bronnen toegevoegd. Maar sec het oorspronkelijke uitgangspunt: een mogelijkheid tot een efficiënte achteraf controle op inlichtingenplicht lijkt niet meer afdoende. Zo wordt het belang en het (in)zicht van de burger op zijn eigen gegevens die worden uitgewisseld een steeds belangrijker aandachtspunt. Het Inlichtingenbureau heeft dan ook de ambitie om de huidige informatiedienst meer in lijn te brengen met actuele ontwikkelingen, zoals ‘balans in de participatiewet’, burgerregie en aandacht voor het ‘doenvermogen’ van de burger. En te komen tot meer wendbare, flexibele, actuele (realtime) dienstverlening op basis van recente technologische mogelijkheden (API’s, informatieservices).
Denk mee via de werkgroep Rechtmatigheid 2.0
Uw mening en input is belangrijk om onze dienstverlening verder te kunnen optimaliseren. Voor de werkgroep Rechtmatigheid 2.0 zijn wij daarom op zoek naar gemeentemedewerkers die met ons mee willen denken om de dienstverlening goed aan te laten sluiten op behoeften uit de praktijk. Waarbij we met name op zoek zijn naar mensen die vanuit hun functie veelvuldig persoonlijk contact hebben met bijstandsgerechtigden om zo inzicht te krijgen waar deze doelgroep ‘tegen aanloopt’ en welke informatiebehoefte er leeft. Heeft u ruime ervaring binnen het proces van aanvragen en toekennen van bijstandsuitkeringen, bijvoorbeeld in de rol van medewerker intake/uitkeringsadministratie, kwaliteitsmedewerker of beleidsadviseur, dan horen we graag van u. Laat het ons weten via accountmanagement@inlichtingenbureau.nl. Omdat we onze eerste ideeën zo snel mogelijk willen toetsen vragen we geïnteresseerde deelnemers zo snel mogelijk (uiterlijk 14 oktober a.s.) te reageren.
Wat verwachten we van u?
Deelnemen aan de werkgroep betekent tijd en commitment om samen na te denken over hoe onze nieuwe dienstverlening eruit zou moeten zien en welke informatie, en wijze van ontsluiting de hoogste waarde biedt voor een effectieve en efficiënte uitvoering van de Participatiewet. Maar ook hoe deze dienstverlening juist vanuit de ogen van de burger wordt gezien en hoe het de burger kan helpen en ondersteunen. Wij denken hierbij concreet aan een aantal (waarschijnlijk maandelijkse) overlegmomenten voor de komende zes maanden. Waarin we samen willen komen tot de concrete invulling van een volledig en actueel klantbeeld op basis waarvan altijd direct de rechtmatigheid van bijstand kan worden bepaald (en de klant inzicht kan worden geboden). Hiervoor hebben wij al een aantal ‘schetsen’ opgesteld. Wij hopen dan ook op enthousiaste gemeentemedewerkers die willen bijdragen aan vernieuwende dienstverlening!
Vragen en informatie
Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met ons accountmanagement, via atamminga@inlichtingenbureau.nl