Homepage banner

Veilig en doelgericht werken door slimme informatiedistributie

Stichting Inlichtingenbureau is in 2001 ontstaan als informatieknooppunt voor gemeenten. Met onze diensten en producten bieden wij gemeenten een waarborg voor een veilige en doelgerichte wijze van gegevensuitwisseling. 

Lees meer over Stichting Inlichtingenbureau

Leer ons kennen

Onze beleidsterreinen

Het inlichtingenbureau verleent diensten op vijf verschillende beleidsterreinen: Werk en inkomen, Onderwijs, Belastingen, Wmo en Jeugdzorg en Schuldhulpverlening. Hieronder vindt u meer informatie over deze beleidsterreinen en de bijbehorende diensten.

Zoeken

Projecten en Ontwikkeling

Naast de bestaande diensten binnen de verschillende beleidsterreinen besteedt het Inlichtingenbureau veel aandacht aan nieuwe ontwikkelingen en projecten van algemener aard.

Meer informatie

Privacy en Veiligheid

Privacy staat hoog in het vaandel bij het Inlichtingenbureau. Het IB doet dan ook haar uiterste best om haar diensten volledig te laten voldoen aan alle wettelijk gestelde veiligheids- en privacyeisen.

Meer informatie

Actueel

Herstel Tozo dossiers

Eerder boden wij de mogelijkheid om Tozo dossiers uit onze database te laten verwijderen, die per abuis waren aangeleverd in het Stuf bestand t.b.v. de rechtmatigheidssignalen. Gemeenten konden een lijst aanleveren met de te wissen dossiers via de informatiedienst ‘herstel Tozo’.Veel gemeenten hebben hier gebruik van gemaakt en veel dossiers zijn verwijderd uit onze database. We zien echter nog steeds uitzonderlijk hoge aantallen uitkeringsdossiers in ons systeem. Dit heeft verschillende oorzaken:

  • Gemeenten leveren soms opnieuw Tozo dossiers aan. Ook nadat zij eerder gewist zijn;
  • Soms zijn niet alle Tozo dossiers aangeleverd voor ‘herstel Tozo’, dan zijn bijvoorbeeld de partners van de ondernemers vergeten (terwijl die eerder wel in het Stuf bestand zijn meegeleverd)
  • Soms is er helemaal geen bestand aangeleverd (terwijl er wel Tozo dossiers in de Stuf zijn aangeleverd).


Wij verzoeken u daarom om het aantal lopende uitkeringen in onze database nogmaals te vergelijken met het aantal reguliere uitkeringen in uw systeem. U kunt in ons portaal Werk en Inkomen (IBis), op het tabblad ‘Incidenteel rapport’, met de knop ‘lopende uitkeringen’ een overzicht opvragen van alle BSN’s met een actuele uitkering die uw gemeente heeft aangeleverd.

Als blijkt dat er Tozo dossiers in ons systeem zijn achtergebleven, dan kunt u contact opnemen met onze Servicedesk via 0800-222 11 22. Zij kunnen u toegang geven tot ‘herstel Tozo’ zodat u een bestand kunt uploaden met te verwijderen dossiers. De handleiding Herstel Tozo vindt u hier.