CPA aanvragen

Gemeenten kunnen er voor kiezen om berichten uit te wisselen via Digikoppeling (Webservice). Om gebruik te kunnen maken van Digikoppeling stellen verzender en ontvanger een contract met elkaar op. In dit contract staat onder andere op welke endpoints berichten moeten worden afgeleverd en welke certificaten de partijen zullen gebruiken om zich te identificeren. Dit contract wordt een CPA (Collaboration Protocol Agreement) genoemd. Een CPA wordt aangemaakt door de adaptergegevens van de betreffende gemeente en van het Inlichtingenbureau te combineren. De CPA moet door beide partijen op hun Digikoppeling ebMS-adapter geïmporteerd worden, zodat de adapter weet met welke partij(en) er informatie uitgewisseld kan worden en wat er precies uitgewisseld mag worden.

Aanvraag via Portaal

Gemeenten kunnen eenvoudig zelf CPA's aanvragen via het GGk portaal, maar het is ook mogelijk om dit door softwareleveranciers te laten doen. Hiervoor moet de softwareleverancier toegang hebben tot het portaal en van de desbetreffende gemeente een machtiging voor actie ontvangen.

Om fouten en onduidelijkheden binnen het CPA aanvraag- en routeringsproces tot een minimum te beperken is het voor gemeenten in een samenwerkingsverband of voor gemeenten die hun digikoppeling hebben uitbesteed aan een software- of digikoppelingsleverancier niet mogelijk om zelf routeringen aan te passen via het GGk portaal. Het aanpassen van CPA's en routeringen is voor deze groep enkel mogelijk op aanvraag. Hiervoor kan contact opgenomen worden met de servicedesk.